De Historie van M.H.C Lelystad

In 1972, Lelystad bestaat pas 4 jaar, begint een groepje enthousiaste hockeyers MHC Lelystad. De club krijgt een plekje op het dan gloednieuwe Sportpark Langezand. Hoewel er nauwelijks sprake is van goede faciliteiten, groeit het ledenaantal voorspoedig.

In 1975 krijgt de club het eerste clubhuis. Helemaal in overeenstemming met de praktische pioniersgeest uit die tijd was dit een houten gebouw. Er werd met houten sticks gehockeyd op gras.

Door de jaren heen veroverde MHC Lelystad een vaste plek binnen sportief Lelystad. Het enthousiasme leidt ook tot hockeysucces. Begin jaren 90 dwingt Heren I promotie af naar de eerste klasse oost, een prachtige prestatie! Medio jaren 90 wordt het eerste kunstgras veld in gebruik genomen. Helaas is in de jaren 90 het clubhuis tot twee keer toe afgebrand. Er werd een beroep gedaan op het echte clubgevoel en dankzij de inspanning van een groot aantal leden werd er een nieuw clubhuis gerealiseerd. Mede door deze positieve uitstraling trekt de club weer veel nieuwe leden.

De jeugdteams en de 2e en 3e teams verhuizen van de regio oost naar regio midden. Heren 1 volgt twee jaar later. Lange tijd kende de club geen damesteam, maar vanaf 2002 is er ook weer een Dames 1.

Vanaf november 2005 heeft de club, na lang aandringen bij de gemeente, een tweede kunstgrasveld tot haar beschikking gekregen. Het Scholierensport initiatief van de gemeente waar de Lelystadse scholieren kunnen kiezen welke sport zij 'gratis' mogen proberen is een groot succes voor de MHCL.

In 2010 sluit de club een contract met het Sportbedrijf Lelystad voor de aanbouw van nieuwe kleedkamers en douches, toiletten en opslagruimte. Na 8 maanden bouwen is de aanbouw gereed en beschikt de club over een kleedaccomodatie volgens de laatste normen.

Uitbreiding & verbouwing

Door de uitstekende samenwerking tussen gemeente, Sportbedrijf Lelystad en de vereniging start de aanleg van een 3e kunstgrasveld in oktober 2011. De 3 kunstgrasvelden (waarvan 1 waterveld) vormen tot op heden nog steeds het sportieve hart van onze vereniging.

In de recente historie kijken wij terug naar een fanatstisch seizoen 2022-2023. Tijdens dit seizoen zijn zowel onze Dames 1 als Heren 1 team kampioen geworden en zijn vele van onze junioren teams ook kampioen geworden.